onsdag 24 mars 2010

Intressant om C-vitamin, allergi och stress

Läste nyss en del intressanta saker på denna engelskspråkiga sida.

Fastnade mest för att ett immunsystem som inte fungerar som det ska kan orsaka stress! Tvärtemot är väl det mer kända, dvs att stress kan försämra immunsystemet.

Fick mig att tänka på att jag sedan barnsben är allergiker, svår sådan som yngre, klart lindrigare nu som "påtagligt vuxen" ;-) Jag har upplevt flera perioder i livet med underligheter från immunsystemet och även mentala obalanser så som stress, ångest och depressionsliknande symptom. Det har påfallande ofta varit så att mer symptom från immunsystemet har gått hand i hand med mer symptom från "stress-systemet". Periodvist har det varit som om jag vore "allergisk" mot stress, jag tål då väldigt dålig sådant som jag inte alls reagerar på normalt.

Så kanske är det så att jag har ett immunsystem som är lite udda och därmed gör mig mer utsatt för stress och dess följder. Känns inte alls otroligt då jag många ggr inte har kunnat se någon yttre förklaring till varför jag har varit mer "stressad" vissa perioder.

En längre tid har jag fått ha klart bättre hälsa än en period på nästan två år där före. En sak jag har gjort under denna tid är att ta olika former av tillskott, bl.a C-vitamin, som enligt artikeln kan vara väldigt bra för att sänka histamin i kroppen. Histamin som tydligen kan orsaka bl.a ångest hos vissa och är även orsaken till de besvär en allergiker får när h*n utsätts för något som h*n inte tål.

Inga kommentarer: