onsdag 28 december 2011

Mer "elände"

Nästan på halvårsdagen efter min mors bortgång så fick jag diagnosen "pigment-glaukom(grön starr)". Jag hade börjat få märkliga "halo-ringar" runt ljuskällor 1-2 veckor innan. Det hände bara då och då så tänkte inte direkt på att det vore idé att söka läkare. Fick sen veta att det ska man göra snarast då det kan tyda på för högt tryck i ögonen. Istället var det för irriterade,"grusiga", suddiga ögon jag sökte. Så det blev lite chockartat när det visade sig att jag hade alldeles för högt tryck i höger öga! Det var över 50, bör vara 10-20!

Fick akutremiss till "stora sjukhuset" där man konstaterade pigment-glaukom på höger öga. På vänster är det än så länge bara "PDS", dvs Pigment Dispersion Syndrome, ett fenomen där linsen och/eller pupillen gnider mot iris så pigment lossnar. Dessa far sen iväg och täpper igen "avloppet" från ögat så trycket stiger. Detta kan pågå länge och dolt så ögats synnerv kan hinna bli skadad innan det uppmärksammas. För min del tror de att en liten del av synfältet är skadat uppe till vänster på höger öga. Det är inte så mycket skadat att jag märker det, utan det kräver bara lite mer belysning. Det överlappar dessutom från andra ögat så det märks inte alls egentligen.

Problemet ligger istället i att få trycket att bli normalt så inte skadan förvärras, med blindhet som otrevligt slutmål, om än ovanligt. Jag har fått ett gäng droppar som ska sänka trycket, liksom en laserbehandling. Dropparna ensamt fick inte ned trycket tillräckligt och laserbehandlingen vet jag inte ännu vad den har för effekt.

Vad jag däremot vet är att dropparna redan ger mig påtagliga biverkningar. Den värsta är påtagligt ökad närsynthet som ger huvudvärk mm. Känner även av muskelsvaghet, muntorrhet, oro och irriterade ögon... Att ha det på detta viset livslångt känns ogörligt! Så hoppas verkligen laserbehandlingen hade effekt. Skulle den inte ha det så tänker jag undersöka möjligheten att bli opererad. Det lär finnas bra och säkra metoder för det numera.

Kommer även att öka på/börja med nya kosttillskott, bl.a bipollen som jag hört av en annan glaukom-patient ha haft god effekt, liksom A-vitamin, zink, magnesium, blåbär och astaxantin. Han som håller sin glaukom på mattan med bl.a bipollen berättade att ha "droppade" ögonen i sex år utan att få ned trycket till normala 20. Han fick däremot biverkningar han med, så han övergick till bipollen, selen, mm istället, trots läkarens protester. Det var snart sex år sedan det med och under hela den tiden har trycket varit mellan 19 och 21! Hans syn är också i allmänhet bättre än tidigare, trots att han är närmare 70 år! Intressanta saker väl värda att testa de med!

P.S! Glömde nämna att den otrevliga traditionen att något "måste" krångla inför bokad solresa alltså återigen har uppfyllts!! Vi har sen en tid tillbaka bokat en resa till Teneriffa och vad händer - jo, ännu än gång krånglar någons hälsa!!! Det börjar vara "spooky"...

Inga kommentarer: